Welke kleuren moet je gebruiken op jouw website?
Wat veel ondernemers wel eens vergeten als ze lekker aan het fröbelen gaan met hun eigen website, is dat het bij webdesign niet alleen gaat om een mooi plaatje.
Wat óók (en misschien wel vooral, als je wilt dat je website wat oplevert) belangrijk is, is de psychologie die schuilt achter het ontwerp van een website.
Ik hoor je al denken: “Yo Freud, doe eens niet zo spannend met je psychologie!” Maar in werkelijkheid is het een essentiële stap in het krijgen van klanten via je website. Het gaat er om dat je bezoekers precies vinden wat ze zoeken en dat hun ogen vallen op datgene wat jij belangrijk vindt dat ze zien. Best logisch toch!
Ik zelf vind dit echt een ongelofelijk boeiend vakgebied. Sweet! Digital past deze kennis bijvoorbeeld toe in onze website analyses en in onze conversie optimalisaties.
Want zeg nou zelf, we willen allemaal dat onze website niet alleen gezien wordt, maar dat ‘ie blijft hangen, toch? Én dat je bezoekers uiteindelijk klanten worden, dat is het allerleukst!
“Wanneer bezoekers vinden wat ze zoeken én hun aandacht getrokken wordt naar wat jij belangrijk voor ze vindt…:
That’s where conversion happens!”
– Iris –
De afgelopen 14 jaar dat ik in het vak zit, heb ik ondernemers zó vaak horen zeggen dat hun website niets of niet genoeg klanten oplevert. Als ik dan naar de website kijk snap ik dat wel. Onduidelijke navigatie door een menu zonder logica, gebrek aan interessante knoppen of lappen en lappen tekst over niets. Superleuk dat je lekker bezig geweest bent met je website of dat je buurjongen het als hobbyprojectje in elkaar gehosseld heeft, maar ja, dit gaat inderdaad niet werken. Tijd voor actie dus!
In dit blog deel ik inzichten en geef ik je praktische tips over een onderdeel van webdesign om jouw website naar een hoger niveau te tillen. Ik vertel je over kleurgebruik op je website, wat kleuren over het algemeen voor gevoelens oproepen en de beste kleur voor knoppen. Zo krijg je de handvatten om aan de gang te gaan en een site te (laten) maken die niet alleen een prettig oogt, maar ook naadloos aansluit bij de behoeften van je bezoekers.
Kleurgebruik op de website
Wanneer je een bedrijf start ga je vrij snel nadenken over je huisstijl en bijbehorende kleurtjes. Deze kleurencombinaties verwerk je daarna op je website.
So far, so good… maar laten we het hebben over de psychologie achter kleurgebruik op je website.
Kleurpsychologie is een aspect van webdesign dat een enorme invloed kan hebben op het gedrag van je bezoekers. Het is een krachtig hulpmiddel dat, mits correct gebruikt, de boodschap van je merk aanzienlijk kan versterken en de gebruiker een extra duwtje de goede richting op geeft.
Je bent vast wel eens op een website geweest, waar ineens een spuuglelijke knop stond. Grote kans dat je op die knop geklikt hebt, omdat het voor jou duidelijk was dat dat de bedoeling was 😉 , de knop viel op!
Laten we wat dieper ingaan op de betekenis achter kleuren en hoe ze kunnen worden ingezet om de gewenste reactie van je bezoekers te ontlokken.
Welke emoties worden er aan kleuren toegekend?
Ken je dat? Van je roze wolk afdonderen, omdat je een blauwtje loopt bij je prins op het witte paard, terwijl je een donkerbruin vermoeden hebt dat het komt omdat je rood staat en je groen en geel erger aan het feit dat hij je overal zwart loopt te maken…! Zo vervelend, anyway. Kleuren roepen bepaalde emoties op.
Dit is overigens natuurlijk niet bij iedereen hetzelfde en het maakt ook echt veel uit welke tint en kleurencombi er gebruikt wordt, maar onderzoeken over dit onderwerp wijzen het volgende uit:
- Rood:
- Emoties: Passie, liefde, woede, gevaar.
- Betekenis: Rood wordt vaak geassocieerd met intense emoties en kan ook energie, opwinding en kracht symboliseren.
- Blauw:
- Emoties: Kalmte, sereniteit, betrouwbaarheid, verdriet.
- Betekenis: Blauw wordt vaak gezien als een rustgevende kleur die vertrouwen en stabiliteit uitstraalt.
- Groen:
- Emoties: Rust, harmonie, groei, jaloezie.
- Betekenis: Groen wordt vaak geassocieerd met de natuur, vernieuwing en welzijn.
- Geel:
- Emoties: Vrolijkheid, optimisme, waarschuwing, jaloezie.
- Betekenis: Geel kan geluk en positiviteit symboliseren, maar wordt ook gebruikt om aandacht te trekken en te waarschuwen.
- Oranje:
- Emoties: Energie, enthousiasme, warmte, waarschuwing.
- Betekenis: Oranje wordt vaak geassocieerd met vrolijkheid, creativiteit en stimulatie.
- Paars:
- Emoties: Luxe, mysterie, spiritualiteit, verdriet.
- Betekenis: Paars wordt vaak geassocieerd met royalty en kan ook diepte en rijkdom symboliseren.
- Zwart:
- Emoties: Mysterie, elegantie, kwaad, verdriet.
- Betekenis: Zwart kan zowel kracht als rouw symboliseren en wordt vaak gebruikt om formaliteit en elegantie uit te drukken.
- Wit:
- Emoties: Puurheid, onschuld, leegte, vrede.
- Betekenis: Wit wordt vaak gezien als een symbool van zuiverheid en eenvoud.
- Bruin:
- Emoties: Stabiliteit, betrouwbaarheid, natuur.
- Betekenis: Bruin wordt vaak geassocieerd met de aarde, betrouwbaarheid en stabiliteit.
- Roze:
- Emoties: Liefde, zachtheid, vrouwelijkheid, zorgzaamheid.
- Betekenis: Roze wordt vaak gezien als een zachte, liefdevolle kleur.
Zoals je in het bovenstaande lijstje kan zien zijn er nogal wat kleuren die positieve en negatieve gevoelens tegelijk oproepen (beetje zoals ik heb met een doos Ferrero Rocher).
Bijvoorbeeld bij rood, zowel liefde, als gevaar. Rood kan een prima kleur zijn om de aandacht te trekken naar een SALE banner of knop, want het geeft een gevoel van urgentie, maar als je alle titels op je site rood maakt, dan geeft dat de indruk dat er iets niet goed gaat.
Blauw staat bekend om zijn rustgevende en vertrouwenwekkende look, waardoor het vaak wordt gebruikt door financiële instellingen en gezondheidsorganisaties, maar roept ook verdriet op. Zou het aan de blauwe enveloppen liggen?
Kleurencombinatie voor je website
Kleurpsychologie gaat verder dan alleen het kiezen van de juiste kleur voor je merk en je social postjes. Het gaat er ook om hoe kleuren met elkaar combineren en op welke plekken je ze gebruikt op je website. Het juiste kleurenpalet kan al zorgen dat je jouw ideale klant aanspreekt en je de bezoekers van je website “lokt” naar de onderdelen van je site die éxtra belangrijk zijn, terwijl een verkeerde combinatie van kleuren kan zorgen dat je website er onprofessioneel uit ziet of ervoor kan zorgen dat je bezoekers verdwalen, omdat jij ze niet de juiste kant op stuurt.
Iets wat ik heel vaak zie (of niet zie) zijn totaal onopvallende knoppen.
Je wilt natuurlijk je huisstijl verwerken, maar als die alleen maar uit beige tinten bestaat, zal je toch een wat meer sprekende kleur voor knoppen moeten kiezen. In ieder geval, als je wilt dat mensen de knop ook daarwerkelijk indrukken.
Zelf gebruik ik graag cooolors.co voor het maken van kleurencombinaties en die hoeven natuurlijk echt niet zo hysterisch te zijn als van Sweet! Digital, maar wees asjeblíeft ook geen sad beige person 😉 .
De beste kleur voor de knop op je website of webshop
Spoiler Alert: Er is geen kleur die altijd beter presteert dan andere kleuren, jammer hè.
Er zijn wel kleuren die je gewoon niet moet gebruiken, lichtgrijs bijvoorbeeld of beige. Je wil dat je bezoeker de knop ziet :P.
Over dit onderwerp zijn ook eindeloos veel onderzoeken te vinden. Zo hebben we de “Big Orange Button” (BOB) die geroemd werd om zijn conversiekracht en het onderzoek van Hubspot waarbij rood beter scoort dan groen. Maar het is allemaal een kwestie van context, kleurencombinaties op de website zelf en testen, testen en nog eens testen.
Er zijn natuurlijk wel wat zaken waar een knop gewoon aan moet voldoen om er alles uit te halen wat er in zit.
Hier zijn wat pro-tips om je de weg te wijzen:
1. Contrast is je beste vriend. Zorg ervoor dat je knop een echte eyecatcher is door te kiezen voor een kleur die mooi afsteekt tegen de rest van je website. Dat kan oranje zijn, maar blauw, rood, paars of groen kunnen net zo effectief zijn. Als ze die knop maar gelijk zien en niet moeten zoeken!
2. Wees niet bang om af te wijken van je huisstijl als dat betekent dat je knop meer opvalt. Een knop die in het oog springt, wordt nu eenmaal sneller ingedrukt.
3. Een knop moet eruitzien als een knop. Dat klinkt logisch, maar het is belangrijk om te zorgen dat je design herkenbaar en gebruiksvriendelijk is. Richtlijnen zoals deze van Google kunnen je helpen om de perfecte balans te vinden tussen stijl en functionaliteit.
En vergeet niet, wat voor de ene website werkt, werkt niet persé voor de andere. Testen, testen en nog eens testen is de sleutel tot succes.
Dit is geen reden om vast te lopen!
Als laatste wil ik je nog meegeven dat ik ongelofelijk veel ondernemers heb zien vastlopen op de kleuren van hun website.
Deze twijfelkonteritis was dusdanig erg, dat ze de hele groei van hun bedrijf stagneerden door niet te kunnen kiezen tussen 2 kleuren.
Dát mijn lieve lezer, is dus een NOG SLECHTER idee dan gewoon je beige knop neerzetten ;).