Het is tijd om die onzekerheid de deur uit te trappen.

Als er één ding is wat ik keer op keer zie bij onderneemsters, dan is het wel de struggle om hun eigen waarde neer te zetten.

Praat jij wel eens zo tegen jezelf?

  • Ik heb geen idee waarom ze bij mij zouden komen, er zijn zo veel ondernemers die hetzelfde doen als ik.
  • Ik weet niet of ik ze wel echt kan helpen.
  • Ik weet niet hoe ik mijn aanbod moet verkopen zonder als een irritante muts over te komen.
  • Ik ben niet zeker of ik wel genoeg te bieden heb.
  • Ik moet eerst zorgen dat mijn website/foto’s/logo/funnel/Insta feed etc perfect is, anders kom ik onprofessioneel over.

Zelfs na 14 jaar ondernemen bekruipen mij zulke gedachtes wel eens, terwijl ik ondertussen toch ook écht wel beter weet.

Die stemmetjes in je hoofd helemaal het zwijgen opleggen is een uitdaging. En weet je, dat is oké. Een beetje zelfkritiek houdt je scherp. Maar als die twijfels zo groot worden dat ze je groei in de weg staan, dan wordt het tijd om in te grijpen.

Laten we eens goed die onzekerheid aanpakken en die ongegronde twijfels de deur wijzen. Het is tijd om de oorzaken van deze onzekerheid de deur uit te trappen, zodat je met goede argumenten tegen jezelf kan zeggen dat je het prima kan 😉 . Ik ga geen zoete verhaaltjes ophangen over hoe je met alleen maar positief denken je doelen bereikt.

Nee, ik geef je echte, concrete stappen om jouw waarde aan je doelgroep (en jezelf) te laten zien, terwijl je helemaal jezelf blijft. Want laten we wel wezen: als jij niet in jezelf gelooft, hoe kun je dan verwachten dat je klanten dat doen? Het is tijd om te shinen, op jouw manier.

Het is tijd om de oorzaken van je onzekerheid de deur uit te trappen, zodat je met goede argumenten tegen jezelf kan zeggen dat je het prima kan!

Laten we eerlijk zijn: als vrouwelijke ondernemer kan het verrekte lastig zijn om vol vertrouwen je waarde te communiceren aan toekomstige klanten. Je weet dat je iets te bieden hebt en je wilt heel graag mensen helpen, maar hoe breng je dat overtuigend over? Het probleem ligt vaak niet bij je vaardigheden of diensten, maar bij de manier waarop jij tegen het verkopen aan kijkt. Dus, wat houdt je tegen? Dat zal ik je vertellen 😎.

Je weet niet of mensen wel op je aanbod zitten te wachten.

Het eerste struikelblok waar je tegenaan loopt is vaak: wie is je doelgroep eigenlijk en wat hebben ze nodig?

Zonder een duidelijk beeld van wie je wilt bereiken, is je marketing en sales als schieten met hagel – je raakt van alles een beetje, maar niets echt doeltreffend. Onderzoek is hier het toverwoord. Duik in de wereld van je potentiële klanten. Wie zijn ze? Wat drijft hen? Waar liggen ze wakker van? Wat hebben ze nodig om beter te kunnen slapen? Hoe kan jij ze daar bij helpen?

En ja, dit proces vereist dat je keuzes maakt. Keuzes die soms eng aanvoelen, omdat je bang bent de verkeerde te maken. Maar laten we eerlijk zijn: in de marketing en sales bestaat er niet zoiets als een perfecte keuze. Het draait allemaal om testen, analyseren, aanpassen en weer opnieuw testen. Elke stap brengt je dichter bij je doel. 

Als je geen duidelijke doelgroep en waardepropositie (wat bied ik aan, wat de klant helpt)  hebt, dan kan je ook niet supergoed vertellen waarom jouw potentiële klant jou nodig heeft. Je spreekt iedereen een beetje aan, maar niemand voelt zich aangesproken. En dat is zonde.

Door je te richten op een specifieke doelgroep, kun je je boodschap veel gerichter en persoonlijker maken én je aanbod veel beter laten aansluiten. Dat resoneert. Dat blijft hangen.

Je voelt je niet goed of ervaren genoeg.

Voel je je nog een groentje in de wereld van ondernemerschap? Heb je het gevoel dat er al zó veel zijn die hetzelfde aanbieden als jij en ben je bang dat de markt verzadigd is en vol met mensen met méér ervaring en meer skills? Dat gevoel kennen we allemaal, van tijd tot tijd. Maar in plaats van je te focussen op wat je (nog) niet kunt, draaien we het om en kijk je naar wat je al in huis hebt. Mensen werken met mensen en van jou is er gewoon maar één, he!

Misschien ben je een kei in snel handelen, blink je uit in heldere communicatie of ben je een ster in creatief meedenken. Deze eigenschappen zijn jouw superkrachten. 

Vergeet niet dat skills en ervaring iets zijn wat je met de tijd opbouwt. Maar jouw persoonlijkheid, je karakter, die unieke vonk die jij hebt, die is nu al onbetaalbaar.
Denk eens aan een beginnende virtual assistant, nog vers in het veld, met weinig praktijkervaring maar een overvloed aan enthousiasme en frisse ideeën.

In plaats van te benadrukken wat ze mist, focust ze op haar sterke punten: haar natuurlijke organisatorische vaardigheden, haar vermogen om snel nieuwe software te leren en haar frisse benadering van efficiëntie en workflow. Deze unieke kwaliteiten maken haar een aantrekkelijke keuze voor zzpers en kleine bedrijven die op zoek zijn naar iemand die flexibel en innovatief is in office management. 

Het is dus tijd om die zelftwijfel aan de kant te schuiven en je krachten te erkennen. Jouw combinatie van persoonlijkheid, vaardigheden en enthousiasme is wat je waardevol maakt. En vergeet niet: iedere succesvolle ondernemer is ooit begonnen met een eerste stap, zonder bergen ervaring. Bijna alles is te leren en je leert écht het beste door het gewoon te doen.

Je bent bang dat je onprofessioneel overkomt

Ah, je bent een perfectionist! Alles moet helemaal perfect zijn voor je in gesprek gaat met je potentiële klant, anders nemen ze je niet serieus en misschien sta je wel voor gek.

Spoiler: Het is nooit helemaal perfect en als jij je leuke zelf bent met je mooie aanbod sta je ook echt helemaal niet voor gek.

We hebben het hier over professionele foto’s, een website die eruitziet alsof het door een topdesigner is gemaakt, een foutloze social media strategie, zulke mooie teksten dat je ideale klant er een traantje bij wegpinkt en minimaal 12 goede reviews – je kent het wel.

Natuurlijk, dit zijn allemaal elementen die bijdragen aan een professioneel imago, maar laat me je dit vertellen: zonder kan je ook de leukste klanten krijgen. Wat echt telt, is de manier waarop je communiceert met je klanten en hoe je hen helpt.

Laten we eerlijk zijn, in de beginfase van je bedrijf heb je misschien niet het budget voor een topfotograaf of een dure webdesigner. En dat is oké. Een authentieke, zelfgemaakte foto kan soms meer zeggen dan een perfect gepolijste foto’s met een jasje aan en een laptop op schoot. Het gaat om de boodschap die je overbrengt, de echtheid die je uitstraalt. Klanten zijn op zoek naar iemand die hun problemen begrijpt en oplost.

Bovendien is je bedrijf een groeiend, evoluerend organisme. Het is een proces van continu leren, aanpassen en verbeteren. Begin met wat je hebt en bouw daarop voort. Je website kan altijd later nog verder worden gepolijst, je social media strategie kan groeien en evolueren. Wat je vandaag doet, hoeft niet perfect te zijn: het moet gewoon écht zijn.

Dus, laat die obsessie met perfectie los. Focus je op het leveren van waarde, op het echt helpen van je klanten. Als je dat doet, zal alles wat ‘nog niet perfect is’ naar de achtergrond verdwijnen. Je klanten zullen je waarderen om wie je bent en wat je doet, niet om hoe gelikt je Instagram-feed eruitziet. Onthoud dat het uiteindelijk gaat om de impact die je maakt, niet om de glans van je verpakking.

Je staat niet achter je eigen concept en aanbod.

Je doet bepaalde dingen die niet bij JOU passen

Misschien heb je een aanbod gecreëerd omdat je denkt dat het ‘zo hoort’ in jouw branche. Of misschien heb je een training gevolgd die een bepaalde marketingmethode voorschrijft, terwijl die methode niet resoneert met wie jij bent en wat je wilt uitstralen. Het kan ook zijn dat je een gesprek hebt gehad met een expert die jouw mooie idee de grond in boorde en je vertelde dat je het beter op hun manier kan doen.

Dit zijn allemaal scenario’s waarin je jezelf in een malletje probeert te wringen die niet voor jou gemaakt is. En weet je wat? Dat voelt niet alleen ongemakkelijk, maar het knabbelt ook je authenticiteit en fun in je bedrijf. Als je iets aanbiedt of doet waar je niet helemaal achter staat, hoe kun je dan verwachten dat je het met enthousiasme en overtuiging aan je klanten kunt verkopen?

Het is tijd om je af te vragen: past dit echt bij mij? Ben ik dit aan het doen omdat ik erin geloof of omdat iemand anders zegt dat het zo moet? Het is jouw bedrijf, dus het is ook wel extreem belangrijk dat je trouw blijft aan jezelf en je eigen plan trekt. 

Als je iets doet dat echt bij je past, zal dat niet alleen je plezier in je werk vergroten, maar ook je geloofwaardigheid en aantrekkingskracht bij je klanten. Dus laat je niet leiden door ‘hoe het hoort’, maar door wat voor jou goed voelt. Dat is de sleutel tot authentiek en succesvol ondernemen.

Wedden dat je met deze tips al beter je waarde durft te communiceren?

Het is tijd om jezelf te laten zien. Door je doelgroep te kennen, je unieke kracht te omarmen en je niet te laten weerhouden door een niet-perfecte buitenkant, kun je de ware waarde van wat jij te bieden hebt, overtuigend overbrengen. Geloof in jezelf en in wat je doet; dat is de echte sleutel tot succes in marketing en sales. Want laten we wel wezen: als jij er niet in gelooft, waarom zou een ander dat dan wel doen?

Wil je alle tips eens persoonlijk met me bespreken? Plan dan een gratis strategiesessie in. Ik sta altijd klaar om je te helpen en denk écht graag mee over jouw persoonlijke situatie!

Chat openen
Wat Sweet! dat je er bent 🫶
Hallo 👋
Stuur me gewoon een appje als je een vraag hebt!