Lekker vindbaar op Google met je bedrijf, maar misschien een beetje té?
Google Bedrijfsprofiel, vroeger Google My Business, is hartstikke handig! Alleen is het een beetje jammer als je een bedrijf aan huis hebt en helemaal geen zin hebt om spontaan klanten aan je deur te krijgen.
Toch wil je als je niet persé een fysieke locatie hebt -waar je Jan en Alleman over de vloer wilt hebben- gebruik maken van de voordelen die het Google Bedrijfsprofiel heeft. Gelukkig kan je je adres verbergen in Google. Onderaan dit artikel leg ik je uit hoe!
Omdat veel ondernemers eigenlijk alleen aan Google Maps denken bij Google Bedrijfsprofiel en zich afvragen of het wel nuttig is als ze landelijk (of wereldwijd) actief zijn, heb ik even een lijstje met punten gemaakt waarom ik het éigenlijk altijd wel aan raad.
Google Bedrijfsprofiel voor jouw onderneming
- Servicegebied Specificeren
Google Bedrijfsprofiel maakt het mogelijk om je servicegebied te definiëren of je nu lokaal of landelijk werkt. Sweet! Digital is gevestigd in Gibraltar, maar mijn servicegebied is Nederland en België. Dus bij mijn profiel staat dit:
- Je kan makkelijk reviews verzamelen
Reviews in Google zijn goed voor SEO. Ze dragen bij aan de geloofwaardigheid en zichtbaarheid van een bedrijf in zoekmachines. Reviews kunnen de ranking in zoekresultaten positief beïnvloeden, omdat ze signalen van vertrouwen en autoriteit geven. Google’s algoritmes waarderen gebruikersfeedback, wat betekent dat bedrijven met positieve en authentieke reviews over het algemeen beter scoren in zoekresultaten.
De link om die reviews te verzamelen vind je in je bedrijfsprofiel, die heb ik zelf in mijn e-mailhandtekening gezet, lekker makkelijk voor mijn klanten. Ik merk en hoor om mij heen wel dat Google bij sommige bedrijven supersloom is met het goedkeuren van de reviews, het kan dus even duren voor deze zichtbaar worden in je bedrijfsprofiel. - Zichtbaarheid en Transparantie: Een profiel biedt basisinformatie zoals locatie (als je die laat staan), openingstijden en contactgegevens. Dit verhoogt de transparantie en maakt het bedrijf toegankelijker voor potentiële klanten. Je wilt natuurlijk dat je gewoon zo betrouwbaar mogelijk overkomt, want als het goed is ben je dat ook. Google geeft zelf ook aan dat een bedrijf een betere indruk maakt met een Google Bedrijfsprofiel ( wij van WC-eend 😋)
- Professionele Uitstraling: Een goed up-to-date Bedrijfsprofiel met actuele informatie en foto’s geeft een professionele indruk.
Dit is logisch natuurlijk. Net als bij je website, je socials, je verdere communicatie wil je dat je bedrijf duidelijk laat zien waar je voor staat. - Respons op Feedback: Bedrijven kunnen reageren op reviews en vragen, wat laat zien dat je waarde hecht aan klantfeedback en klanttevredenheid. Dit is heel fijn voor al je tevreden klanten, maar ook (misschien wel vooral!) bij slechte reviews. Bedrijven die netjes en professioneel reageren op slechte reviews komen hierdoor superprofessioneel over. Je hoeft trouwens echt niet altijd door het stof bij een slechte review. Als je gewoon netjes reageert ben je al een heel end!
Superleuk dus! Je kan in je profiel zelf ook zien hoevaak je bedrijf o.a. weergeven wordt, de datanerdo in mij wordt daar echt megablij van, maar dat ter zijde. Terug naar die klanten die komen aanbellen, terwijl jij in je joggingbroek, met crisisknot op de bank een pak speculaasjes zit weg te metselen…
Jouw adres verbergen op Google Bedrijfsprofiel?
Natuurlijk moet je eerst een Google Bedrijfsprofiel hebben.
Zoek je Bedrijf op Google
Begin met het zoeken naar je bedrijfsnaam op Google.
Ga naar je Bedrijfsprofiel
Als het goed is zie je nu rechts jouw bedrijfsprofiel en links een aantal icoontjes.
Bewerk je Bedrijfsinformatie
Je kan zowel via het icoontje links, als via de link rechts ‘je bedrijfsinformatie bewerken’ . Kan niet missen dus!
Ga naar Locatie
Selecteer bovenaan in de bewerkingsmodus het tabje ‘Locatie’.
Wijzig je Bedrijfslocatie
Klik op het potloodje naast ‘Bedrijfslocatie’ om deze informatie te bewerken.
Ennn… Zet de optie ‘Bedrijfsadres aan klanten tonen’ uit. Dit verbergt je adres in je Google Bedrijfsprofiel.
Zo makkelijk is dat!
Zorg voor de zekerheid wel dat je een paar speculaasjes over houdt voor klanten die je adres wel kunnen vinden, want deze is vaak tóch in diverse directories of bij de KvK te vinden!