Quick SEO wins voor je website
We hebben het allemaal superdruk en misschien is SEO ook gewoon echt helemaal je ding niet, maar als je hoger in Google gevonden wilt worden met jouw bedrijf en meer bezoekers op je website wilt hebben ontkom je er niet aan.
Nu kan je er natuurlijk voor kiezen om de zoekmachine optimalisatie van je website uit te besteden, maar dat is een aardige investering. Misschien maak je met deze tips al een leuke sprong naar de eerste pagina van Google én krijg je meer gratis bezoekers op je website !
We hebben het al eerder gezegd en blijven het zeggen: METEN IS WETEN! Zorg dus dat je Google Search Console en Google Analytics aan je website gekoppeld hebt.
Wil je aan de slag met SEO? Met deze snelle seo tips kan je gelijk beginnen.
1. Interne linkbuilding
Het klinkt heel spannend, maar is niets anders dan op je eigen website linken naar belangrijke pagina’s in je website.
Dit doe je natuurlijk op een manier, zodat je bezoeker er ook daadwerkelijk wat aan heeft. Schrijf bijvoorbeeld blogs waarbij je dieper ingaat op onderdelen van je diensten en laat deze linken naar de pagina waar je je bezoekers graag wilt hebben (waar ze iets gaan kopen of een afspraak maken bijv).
Google ziet deze links vanaf je eigen website namelijk óók gewoon als seintjes dat die hoofdpagina de moeite waard is om aan zoekers te showen.
Hier halen wij echt altijd gelijk al resultaten mee.
2. Zorg dat je website snel genoeg is
Bijna de helft van alle websitebezoekers verlaten zonder blikken of blozen de website als deze niet binnen 4 seconden goed geladen en werkbaar is… na 2 seconden beginnen ze zich al een beetje te ergeren. Genoeg reden om te zorgen dat je site lekker vlot laadt dus. De grootste vertrager op website is de grootte van de afbeeldingen. Gelukkig schreven we al eerder een blog over hoe je deze veilig kan optimaliseren.
Een snelle website is als een vliegende start voor jouw bedrijf! Het is van groot belang omdat het de gebruikerservaring verbetert en bezoekers geïnteresseerd houdt. Niemand houdt van lange wachttijden, toch? Een snelle website zorgt voor tevreden klanten, hogere conversies en betere zoekmachineposities. Dus, geef je bedrijf een boost en zorg voor een snelle en efficiënte website.
3. Optimaliseer je title tags
Wanneer je een SEO plugin gebruikt (we gaan even uit van een WordPress website), zoals Rank Math of Yoast, heb je per pagina de optie om de paginatitel aan te passen.
Deze paginatitel zie je o.a. bovenin je browser in het tabje én in de zoekresultaten. Deze paginatitel helpt je bij het ranken in Google. Zorg dat je focus keyword voor die pagina in de title tag slaat.
Behalve voor je ranking is het dus ook het eerste dat jouw bezoeker van jou ziet als ze je tegenkomen in de zoekresultaten, superbelangrijk dus om deze zo relevant mogelijk te maken! In lijstjes met SEO tips komt ook vaak de meta omschriving naar voren, dat is het preview tekstjes dat onder de titel komt te staan in Google. Dat is zeker belangrijk om bezoekers over te halen om op je website te klikken in de zoekresultaten, maar seo experts zijn er heel erg over verdeelt of dit wel/geen rankingsfactor is.
4. 404 pagina’s verhelpen
Jippie Kajeeee, iemand googlet en Google laat jouw website zien op de eerste pagina. Tijd voor een feestje zou je denken, maar plot twist: de bezoeker komt op een 404 pagina.
“Deze pagina bestaat niet” verschijnt er in het scherm van jouw potentiële klant… Deze drukt heul snel het terugknopje in de browser in, want dit is duidelijk een zooitje!
Klinkt hard, maar helaas wel een veel voorkomend scenario. Het is namelijk zo gebeurd: even een linkje wijzigen of een product verwijderen en 404 it is!
Nu is het een goed idee om jezelf netjes aan te leren om voor elke pagina, product, blog whatever een redirect aan te maken, maar soms sluit het er wel in.
Daarom is het een slim idee om je “broken links” te laten scannen. Hier zijn verschillende manieren voor en vaak zit het ook ingebouwd in je SEO plugin, maar zo niet is de plugin Broken Link Checker plugin een simpele oplossing.
Enne, móchten bezoekers door een typfout toch op je 404 pagina komen, zorg dan dat je deze netjes ingericht hebt met een goede CTA er op. Dan maak je van de nood een deugd!
5. Verbeter je bestaande content
Redelijke inkopper deze SEO tip, want zoekmachine optimalisatie gaat natuurlijk voor een heel groot deel over goede content, maar wist je dat het veel makkelijker is om bestaande content beter te laten ranken, dan om nieuwe content in Google te krijgen?
Lees je oude blogs en pagina’s die nog niet helemaal lekker scoren in Google gewoon eens kritisch na. Wellicht heb je nieuwe inzichten die je kan delen of heb je aanvullende informatie die je kan toevoegen.
Door het updaten en optimaliseren van je bestaande content kun je je positie in de zoekresultaten versterken en meer waarde halen uit wat je al hebt gecreëerd. Dus, neem de tijd om je oude content nieuw leven in te blazen en profiteer van de verbeterde zichtbaarheid en betere ranking in zoekmachines.
Met deze SEO tips kom jij dus hoger in Google (en zijn je bezoekers blijer!)
Door deze stappen te volgen ben je op weg om in google te scoren en meer verkeer naar je website te krijgen. Interne linkbuilding is om twee redenen belangrijk, ten eerste helpt het googlebots je site gemakkelijker te indexeren, wat zal resulteren in betere rankings, ten tweede houdt het lezers langer op je site, wat ook een goede metriek is voor google.
Als je een snelle site hebt, helpt dat niet alleen bij de ranking, maar ook bij de gebruikerservaring van potentiële klanten. Niemand wil wachten tot een trage website geladen is, dus zorg ervoor dat die van jou lekker schnell is!
Geoptimaliseerde titels zijn belangrijk, want die verschijnen in de zoekresultaten. Als je wilt dat mensen naar je site doorklikken, zorg dan dat de titel hen verleidt!
Tot slot is content natuurlijk king. De algoritmen van Google veranderen voortdurend, maar één ding is consistent gebleven: ze willen dat hun gebruikers relevante informatie vinden als ze iets in de zoekbalk typen. Zorg er dus voor dat het onderwerp waarover je schrijft goed is onderzocht en in het hele artikel wordt geciteerd.
Heb je na het opvolgen van deze SEO tips nog steeds problemen met je ranking of heb je écht helemaal geen zin om je SEO zelf te doen? Het Sweet! team is gespecialiseerd in SEO en kan je helpen je bedrijf te krijgen waar het moet zijn – zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google!
Neem contact met ons op