Zal ik even met je meedenken? Plan een gratis strategiesessie.

Waarom jouw sales strategie niet werkt en wat je eraan kunt doen

19 nov, 2023
Geschreven door Iris Franke
7

Je hebt het leukste aanbod van de wereld, maar je loopt vast op het verkopen

Je bent trots op je (online) onderneming – en terecht. Je biedt iets aan waar je hart sneller van gaat kloppen, en toch blijven je sales uit. Waar gaat het mis? Is het het product? De prijs? De kleur van je koop-nu-knop? Of klopt je aanpak gewoon niet? Ondernemen is vaak gewoon doorzetten, maar het kan zeker geen kwaad om je sales strategie eens onder de loep te nemen. Als die namelijk niet goed zit kan je wachten tot je een ons weegt!

In dit blog vertel ik je de meest voorkomende redenen waarom een salesstrategie niet werkt en geef ik je concrete tips en strategieën om dit te veranderen.

De meest voorkomende redenen waarom je sales niet lopen:

  • Geen duidelijke doelgroep
  • Het is niet duidelijk welke waarde je biedt
  • Het is niet duidelijk welk probleem jij oplost
  • Je boodschap is niet consistent
  • Je hebt geen duidelijke Call to Action
  • Je hebt geen manier om je leads te verzamelen
  • Je volgt je leads niet op
  • Je hebt geen downsell aanbod
  • Je pusht overal je aanbod
  • Je durft niet te closen
  • Je aanbod past niet bij je doelgroep
  • De sales strategie past niet bij jóu

Er is geen one size fits all salesstrategie

Net als met marketing is er geen copy/paste salesstrategie voor die voor elk bedrijf werkt. Helaas! zou ik bijna zeggen, want anders kon ik je hier een templateje geven en jij zou binnen no-time een volle agenda én nog vollere bankrekening hebben.

Hoewel er bepaalde elementen zijn die altijd aanwezig zijn in een salesstrategie hangt de invulling daarvan af van veel verschillende factoren. De belangrijkste ben jij zelf 😉 . Denk je al na 2 weken dat “het toch niet werkt”, durf jij je leads niet op te volgen of push jij juist op elk moment je aanbod aan mensen die daar niet op zitten te wachten? Dan gaat ’t hem sowieso niet worden, áls je daarmee door gaat.

Het is ook helemaal geen schande om je sales uit te besteden, wanneer het echt je ding niet is, maar dat is een ander verhaal. We gaan er samen even vanuit dat jij graag zélf jouw aanbod wil verkopen en dat zo prettig én succesvol mogelijk wil gaan doen.

Denk je al na 2 weken dat “het toch niet werkt”?
Dan gaat ’t hem sowieso niet worden.

3 redenen waarom je salesstrategie niet werkt

De allergrootste oorzaak van een falende salesstrategie ligt vaak bij het te vroeg de handdoek in de ring gooien.

Ondanks dat je op sociale media de experts en wishfull thinkers niet kan ontwijken die denken dat passie voor je onderneming automatisch resulteert in succes en dat kansen en klanten vanzelf naar je toe zullen dobberen, als je er maar hard genoeg op hoopt, bestaat het krijgen van een succesvolle onderneming in werkelijkheid uit hard werken, op je plaat gaan en doorzetten.

Als je daar toe bereid bent en dat in je hebt kunnen we de andere issues die ik hierboven al even benoemd had gaan tackelen. Om niet te veel info in één keer je kant op te gooien, ga ik in dit artikel in op 3 redenen die meestal de boosdoener zijn als je steeds tegen muren aanloopt met je sales.

1. Geen duidelijke doelgroep

Een duidelijke doelgroep is het fundament van elke effectieve verkoopstrategie. Stel je voor dat je een winkel binnenloopt met het voornemen iets te kopen, maar je vindt enkel producten die volstrekt irrelevant zijn voor je behoeften – dat is precies hoe potentiële klanten zich voelen wanneer ze met marketing worden geconfronteerd die niet op hen is afgestemd.

Neem bijvoorbeeld een bedrijf dat sportleggings verkoopt. Als ze hun communicatie richten op ‘alle sportliefhebbers’, missen ze de niche van ‘vrouwelijke sportschoolbezoekers boven de 40 die op zoek zijn naar een squat proof legging’. Door zich te richten op deze specifieke groep, kan de marketing veel gerichter en persoonlijker worden, wat resoneert met de doelgroep.

Een ander voorbeeld is een administratiekantoor dat zich richt op ‘elk bedrijf dat efficiënter wil werken’. Dat is te vaag. Zijn ze het meest nuttig voor startups of grote ondernemingen? Voor techbedrijven of detailhandel? Door een specifieke branche of bedrijfsgrootte te kiezen, kan het bedrijf zijn aanbod en communicatie veel doelgerichter maken.

Als je weet wie je doelgroep is dan:

  • kan je effectiever communiceren. Je weet precies wat het probleem is van jouw doelgroep en guess what: Jij hebt de oplossing!
  • verbeter je je conversie. Je teksten en content spreekt de doelgroep aan, dus zullen ze sneller met je in zee gaan.
  • verbeter je je aanbod. Jij weet wat je doelgroep nodig heeft en kan daar goed op inspelen met je aanbod.

Het is dus logisch dat je dit goed in orde moet hebben voor je kan beginnen met je superaanbod verkopen!

2. Het is niet duidelijk welke waarde je biedt

Nu je je doelgroep hebt gevonden, weet je als het goed is ook waar jij ze bij kunt helpen! Als je doelgroep niet duidelijk weet wat jouw product of dienst uniek maakt, waarom zouden ze dan bij jou kopen? Het is essentieel dat je waardepropositie kristalhelder is: laat zien hoe je het leven van je klant beter, makkelijker of plezieriger maakt. Vertel ze wat de voordelen zijn van werken met jou!
Een goede manier om dit te doen is door je kennis te delen en advies te geven zonder dat je daar gelijk iets voor terug verwacht. Je kan iemand immers wel vertellen dat jij een expert bent op het gebied van xyz, maar je kan het beter laten zien.

3. Het is niet duidelijk welk probleem jij oplost

Het is jouw taak om de ‘pijn’ van je klanten te vinden en ze vervolgens te laten zien hoe jouw product die pijn wegneemt. Testimonials en succesverhalen zijn hier perfect voor. Niets zegt ‘dit werkt echt’ beter dan een tevreden klant die hetzelfde probleem had en nu op wolken loopt dankzij wat jij hebt gedaan.

Hierbij is het ook weer superbelangrijk om je doelgroep in je achterhoofd te houden. Wanneer jij goed bent in je vak dan zie jij vaak al issues, die ze zelf helemaal nog niet door hebben. Zorg dat je niet die hele berg problemen in de toekomst op hun deurmat klettert, maar help ze stap voor stap. Je wilt je ideale klant ook niet overweldigen met horrorscenario’s.

Dus in een notendoppie:

De juiste verkoopstrategie is het kloppende hart zijn van jouw online onderneming. Als de resultaten tot nu toe tegenvallen, is het tijd voor een strategische herziening. Met een gerichte aanpak en een verbeterde strategie kun je de potentie van je bedrijf ontgrendelen en een sterkere, meer winstgevende toekomst tegemoet gaan.

Maar onthou: Geef niet te snel op, ondernemen is doorzetten én hard werken.

Chat openen
Wat Sweet! dat je er bent 🫶
Hallo 👋
Stuur me gewoon een appje als je een vraag hebt!