Ok je gaat aan de slag; je gaat online! Website, check. Verschillende online kanalen zoals social media aanboren; check. Advertenties opgezet; check. Vervolgens verwachten veel ondernemers dat de rest vanzelf gaat. ‘’Die klanten komen wel!’’. Helaas zit de realiteit toch een tikkeltje anders in elkaar.
De valkuil van alles zelf willen doen
Geloof ons, ook wij hebben ons hier schuldig aan gemaakt in het verleden. De harde realiteit is alleen; de online wereld van websites en online marketing in al zijn ontelbare facetten is simpelweg TOO MUCH om allemaal zelf te kunnen beheersen. Wij moeten in deze branche dan ook constant onszelf bijscholen. Help jezelf en laat het idee los van: ‘’Dat doe ik zelf wel even’’. Trust us, je zult jezelf dankbaar zijn.
Ben je zelf een professioneel webdeveloper? Tuurlijk, by all means, ga lekker je eigen website bouwen. Dit is in dit geval dan ook logisch. Maar denk niet dat je daarnaast ook meteen een expert bent in social media, Google Ads, Facebook advertising, SEO etc.
Al deze zaken zijn belangrijk voor jouw online aanwezigheid en vindbaarheid, en daarmee jouw online succes! Wees slim en bepaal eerst in een gedegen marketingplan welke online kanalen jij wil gaan inzetten en waarom, wie en wat je hiermee wilt bereiken en bekijk vervolgens door wie je dit wilt laten doen.
De wereld van online is altijd in beweging, begrijp dit!
Enkele andere voorbeelden welke wij vrijwel dagelijks tegenkomen zijn de volgende classics:
‘’Ja maar mijn website is toch goed?’’ of ‘’Mijn Google Ads zijn al eens eerder ingesteld, daar hoeft toch niks meer mee?’’ en ‘’Ik heb al mijn teksten al eens SEO proof laten maken, dan zijn ze toch goed?’’
Zucht…helaas moeten we iedereen uit de droom helpen. Er bestaat online NIET zoiets als: Een keer aanpakken en je bent klaar. Was het maar zo’n feest! Dit geldt voor vrijwel ALLE online kanalen.
Zoals gezegd is online ALTIJD in beweging. En ook niet een beetje. Veranderingen in mogelijkheden online volgen elkaar snel op en het online gedrag van mensen online verandert misschien nog wel sneller!
Door deze doorlopende veranderingen is het noodzakelijk te accepteren dat online succes nu eenmaal continue aandacht nodig heeft en daarmee ook budget. Dit gaat op voor je website, je social media kanalen, je advertenties en ga zo maar door. Laat je je inzet verslappen? Dan zul je dit geheid terugzien in je online resultaten. De concurrentie zit immers ook niet stil…
Online succes heeft tijd, kennis en aandacht nodig
Je helpt jezelf enorm in jouw online succes door dus te begrijpen dat al jouw online kanalen continue tijd, kennis en aandacht nodig hebben. Natuurlijk snappen wij ook wel dat als je hoort; ‘’Ik zou deze landingspagina aanpassen voor betere resultaten’’ dat je dan denkt: ‘’Alweer!?’’
Ja alweer. Gebaseerd op kennis, data en inzichten om jouw bedrijf online verder te helpen. Is het leuk? Nee. Is het nodig? Absoluut.
Neem als voorbeeld SEO zoekmachine optimalisatie, een belangrijke methode om organisch (gratis) hoger in de zoekresultaten van Google te komen. Dit vergt veel kennis, tijd en inzet. Het is een doorlopend proces! Laat je je SEO 6 maanden liggen? Dan haalt de concurrentie je gegarandeerd in. Weg is die mooie hoge positie.
Een ander voorbeeld; je Facebook advertenties behaalden eerder goede resultaten maar nu lopen de resultaten terug. Ga je nu niets doen of ga je testen met andere doelgroepen, teksten en afbeeldingen? Ook hier is de concurrentie en het gedrag van mensen online van grote invloed.
Ga voor jouw online succes!
Onze tip; reserveer een vast budget per maand welke je wil én kan inzetten om jouw online vindbaarheid te behouden en te verbeteren. En ook niet onbelangrijk; schakel hulp in waar je eigen kennis en tijd tekort schiet.
Probeer te begrijpen dat stilstand nooit vooruitgang kan geven online en ga ervoor! Wie niet waagt, wie niet wint.
Wil jij er ook voor gaan maar weet je simpelweg niet waar te beginnen? Neem contact op met Sweet! Dan maken we eens kennis en bekijken we wat voor jouw bedrijf de logische volgende stappen zijn.
Team Sweet